Hejka! Dzisiaj przychodzę do Was z recenzją młodzieżowej powieści "Tego nie mogę ci powiedzieć", którą dostałam od Taniej Książki, za co bardzo dziękuję! Nie przedłużając, serdecznie zapraszam na recenzję!

Informacje o książce:
Autor: Justyna Sznajder
Liczba stron: 280
Wydawnictwo: Young
Opis książki:
Karolina to dziewczyna z dobrego domu, której świat wywrócił się do góry nogami. Odcina się od znajomych i całe dnie spędza w domu, składając origami lub grając w LOL-a. To właśnie w tej grze poznaje Kubę, chłopaka z zupełnie innego środowiska. Jego codzienność to stosujący przemoc ojciec, zastraszona matka oraz młodsze rodzeństwo, które chłopak chciałby uchronić przed złem tego świata. Gdy między Kubą a Karoliną powstaje więź wykraczająca poza przyjaźń z Internetu, postanawiają spotkać się w realu. Czy będą w stanie się w ogóle porozumieć? Czy Karolina wreszcie zdradzi Kubie swój największy sekret? Ten, który do tej pory zbywała krótkim „tego nie mogę ci powiedzieć”?

O autorce:
Justyna Sznajder - laureatka konkursu literackiego na powieść młodzieżową lub new adult. Studentka filozofii we Wrocławiu. W przyszłości planuje zawodowo zająć się pisaniem, które jest jej największą pasją. W swoim debiucie literackim porusza temat niepełnosprawności i związanych z nią problemów, szczególnie tych emocjonalnych. 
Karolina jest siedemnastoletnią dziewczyną, która ma wszystko, czego pragnie każda nastolatka. Posiada własny pokój, w wielkim mieszkaniu, jej rodzice mają pieniądze, więc dziewczynie niczego nie brakuje. Nawet w jej domu pracuje gospodyni domowa, która przygotowuje jej posiłki. Mogłoby się wydawać, że z tego powodu, dziewczyna jest szczęśliwa, jednak nic bardziej mylnego. Od roku nie wychodzi z domu, ponieważ zdarzył się pewny wypadek i odcięła się od swoich przyjaciół, przestała chodzić do szkoły i straciła motywację do nauki. Całymi dniami przesiaduje w domu, oglądając seriale, składając origami i grając w LOL-a. Właśnie poprzez tę grę poznaje Aslana. Przez kilka miesięcy pisali i rozmawiali ze sobą praktycznie codziennie. W pewnym momencie Kuba stał się kimś ważnym w życiu dziewczyny, jednak ona boi się spotkać z chłopakiem w realnym życiu.

Aslan to tak naprawdę Kuba, który wychowuje się w alkoholicznej rodzinie. Jego ojciec był kiedyś policjantem, jednak z pewnych przyczyn musiał odejść ze służby i wpadł w nałóg. Przez to stał się agresywnym ojcem jak i mężem. Kuba nie ma łatwo w życiu, gdyż musi opiekować się swoim młodszym rodzeństwem, aby matka mogła na nich zarabiać. Nastolatek, jak na swój wiek, jest dość odpowiedzialny, bo za wszelką cenę, chce uchronić swoje rodzeństwo przed złem. Kuba otwiera się przed Karoliną i zwierza się jej ze swoich problemów. Chciałby, aby Karolina również mówiła mu o sobie, jednak ona posiada pewien sekret, który nie chce mu wyjawić i ciągle zbywa to tą samą odpowiedzią: Tego nie mogę ci powiedzieć.

Od kilku tygodni na Instagramie ciągle widziałam tę okładkę. Czytałam o niej same dobre opinie i postanowiłam przeczytać opis powieści. Zaciekawił mnie i stwierdziłam, że dam jej szansę i dowiem się, czy rzeczywiście jest tak dobra, jak o niej pisano. Od samego początku czułam, że jest to typowa młodzieżówka. Osobiście nie przeszkadzało mi to, ponieważ bardzo lubię tę tematykę. Fabuła bardzo mi się spodobała od pierwszych stron. Byłam zaciekawiona do ostatniej strony, kiedy w końcu będziemy mogli poznać przyczynę wypadku dziewczyny. Mogę śmiało powiedzieć, że książka zasługuje na miano najlepszej powieść młodzieżowej w tym roku. Oczywiście jest to moje zdanie i możecie się z nim nie zgodzić. Cała historia została dobrze wykreowana. Autorka potrafiła znakomicie wykreować bohaterów i poprowadzić historię tak, aby czytelnik był zaciekawiony. Czytając tę pozycję, często miałam różny humor. Raz było mi smutno, potem się uśmiechałam, a zaraz potrafiłam być wkurzona. Bardzo przeżywałam każde wydarzenie w książce i starałam się zrozumieć głównych bohaterów. Jedynym minusem powieści jest to, że akcja szybko biegnie, a książka liczy tylko 280 stron. Autorka mogła wpleść jeszcze jakieś opisy różnych rzeczy, aby dać ochłonąć czytelnikowi.

Karolina jak i Kuba mierzą się z różnymi problemami. Mimo tego, że żyją w zupełnie innych warunkach, to znajdują ze sobą wspólny język. Szybko zakochują się w sobie i w powieści pojawia się wątek romantyczny. Jednak nie jest on bardzo rozwinięty i w sumie nawet dobrze, bo moim zdaniem wtedy by przyćmił inny wątek, który jest ważniejszy. Mianowicie autorka porusza temat niepełnosprawności i skupia się właśnie na tym. Nie często spotykamy właśnie taki wątek w książkach. Moim zdaniem, dobrze, że został on tutaj poruszony, bo mogłam dowiedzieć się w kilku procentach, jak to jest być osobą niepełnosprawną.

Mam nadzieję, że moja recenzja zachęciła Was do przeczytania tej powieści. Jeśli macie możliwość poznania tej historii, to nie zastanawiajcie się i sięgnijcie po tę pozycją. Ona wiele uczy, nie tylko młodzież, jednak dorośli też mogą z niej skorzystać, ponieważ pojawia się również wątek, w którym główną rolę grają rodzice Karoliny.

Jeśli macie ochotę na tę powieść, to teraz trwa promocja na stronie księgarni i możecie ją zdarnąć za niecałe 24 zł! A jeśli szukacie innych książek młodzieżowych to również zapraszam na stronę Taniej Książki bo mają tam naprawdę wielki wybór i na pewno znajdziecie coś dla siebie. 

9 komentarzy:

  1. Zazwyczaj nie sięgam po takie powieści, ale po lekturze Twojej recenzji, chyba się skuszę. Ciekawa, intrygująca, poruszająca ogorm tematów lektura.

    OdpowiedzUsuń
  2. Recenzja bardzo interesująca i szczegółowa, jednak mnie osobiście nie przekonuje ta historia. Raczej wolę lżejszą literaturę.

    OdpowiedzUsuń
  3. To prawda, mi też ta okładka ciągle przewija się przed oczami. Dobrze, że książka jest warta uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie sięgam po ten gatunek książek, więc to nie jest propozycja dla mnie. Wiem jednak komu mogę ją polecić.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tytuł chętnie podsunę mojej młodzieży pod rozwagę, powinien ją zainteresować, niech się zaczytują w wakacyjne dni. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem zapaloną fanką LoLa (chociaż obecnie mobilnego), więc dla samego tła fabularnego tytuł mnie kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Słyszałam już o tej książce, jednak jakoś mam wrażenie, że zawiodłabym się. Czytałam wiele opinii i jakoś nie mogę się zebrać w sobie aby poznać tę historię.

    OdpowiedzUsuń
  8. Rzadko sięgam po książki dla nastolatków, ale tutaj mam ochotę zrobić wyjątek i sięgnąć po tę książkę

    OdpowiedzUsuń
  9. do LOLa mam olbrzymi sentyment, więc z chęcią poznam tę historię :-)

    OdpowiedzUsuń